TOKYO TRANSPARENT BOUNDARIES

001


会期: 2020年10月28日(水)- 11月3日(火・祝)

開廊時間: 11:00 - 19:00 (最終日のみ - 18:00)

BEHIND the GALLERY

東京都新宿区東五軒町4-17 mビル 1F

http://bt-gallery.com

 本展で発表されるカラー写真作品「TOKYO TRANSPARENT BOUNDARIES」は、東京を舞台に都市における「境界」を捉えた新作になります。

 今日、国内のみならず国際情勢において、国境といった行政的な境界が絶えざる紛争の引き金となっています。地図という平面にある一本の線が引かれることで、現実に壁やフェンスが立ち並び、これまでとは異質な風景が立ち現れます。ひとたび、境界が策定されると、分割された二者はあたかも別の性質を持つものとして、それ以降存在することになる。この境界が作り出す事後的な分割に興味を抱いた鈴木は、自らが住む東京において境界が風景の中にどのように存在し、境界が風景をどのように規定しているのかという問いを探究することを始めました。

 日本は海に囲まれた島国ゆえ国境に対する意識が曖昧であると言われます。しかしながら、この日常的な感覚の中で、それでもなお現実には幾重にも折り重なる境界が存在しています。延々と続く高速道路を走る車中では、カーナビの音声や道路脇の標識が見えない県境を越えたことを告げ、境界というものが歴史的に旧来の状態を原則根拠としてそれぞれ区域が定められていることを知り、風景の中に人為的に引かれた線は過去から引き継がれた境界であったことを発見しました。歴史的な重層性を帯びた境界とそれが刻印された場所の記憶を写し取るために、鈴木は8×10といった大判フィルムカメラを用いることにしたのです。

 境界線へピントを置きながらも、大判カメラの特性を活かしたピント調整によって、私たちが見る光景とは少し異なる光景がイメージとして鈴木の写真に焼き付けられています。そこに存在する歪みは、私たちが風景をどのように形作ってきたのか、線を引いて分けるという行為が何であるのかということへと思いを遠く馳せるきっかけとなるのではないでしょうか。

 2020年に入ってもなお、目まぐるしくスクラップアンドビルトを繰り返す東京においても、境界を巡る問題は潜み続けています。かつて、パリという都市を観察者の眼で捉えたアジェは、マン・レイとのやり取りの中で自身の写真を指し、

“Ce ne sont que des documents, des documents que je fais.”

「これらは単なる記録であって、私が作っているのは記録なのだ」ウジェーヌ・アジェ

という言葉を残しています。


 本展は都市を境界という新たな視点から捉えた記録/ドキュメントとなることを目的とした鈴木の連続写真展の記念すべき第1回となります。

 “TOKYO TRANSPARENT BOUNDARIES 001”, a solo photography exhibition by photographer Yu Suzuki, will run from Wednesday, October 28th through Tuesday, November 3rd at BEHIND the GALLERY.

 After studying architecture, he turned his attention to the phenomena, experiences and historical events that are born out of cities, and the buildings and architecture within them, and started to question the very nature of viewing (i.e. immersing oneself in) these elements through the medium of photography.

 The color photographs featured in “TOKYO TRANSPARENT BOUNDARIES” express the “borders” found within the city of Tokyo captured by an 8x10 large-format camera. Today, borders are a continual source of conflict both domestically and internationally. A single line drawn on a map leads to walls and fences being built up in reality, as the landscape transforms into something different from what it was before, and after these boundaries are formulated, the two divided parties exist thereafter as if they are of a completely different nature. Fascinated by the divisions that take place after boundaries have been created, he began exploring the ways in which borders manifest themselves in as well as influence the real landscapes of his home, Tokyo.

 It is said that in the island nation of Japan, surrounded on all sides by the ocean, people only have a value sense of international borders. However, the reality is that there are still boundaries and borders that overlap in layers almost endlessly within our daily lives. In a car on a highway that continues off into the horizon, the voice of the navigation system and the signs on the side of the road alert you to the fact that you have crossed a border that you cannot see, and you realize that boundaries have historically been delineated on the basis of a former states of affairs, and you discover that the lines artificially drawn in the landscape are boundaries inherited from the past. In order to capture the memories of the historical, multilayered boundaries and the places where they are engraved, Suzuki decided to use an 8x10 large-format camera.


 Taking advantage of the unique capabilities of the large format camera, he adjusts the focus while placing it on these borderlines to create images that appear slightly different from the landscape that we see with our own eyes. The distortions that exist in his photographs provide an opportunity for us to think about how we have shaped the landscape and what the act of drawing a line on a map and creating divisions truly means.


 Even in the year 2020, the question of boundaries continues to lurk in Tokyo, a city that is undergoing a dizzying cycle of scrap and build.Eugène Atget, who once captured the city of Paris through the eyes of an observer, pointed to a photograph of himself in an exchange with Man Ray and said:

“Ce ne sont que des documents, des documents que je fais.”

“These are simply documents that I make.”

 This is the first in a series of photo exhibitions by Yu Suzuki that aim to document the city of Tokyo from a new perspective of “boundaries.” 

---------------------

Special thanks to Photographer's laboratory, kashima, Jinpra, Kouki Minamishima, Maaya Hoshi, and BEHIND the GALLERY

Using Format